تازیخچه گز کرمانی

گز کرمانی

با سلام دوستان عزیز سوغاتخانه

امیدوارم ایام به کام تک تک شما عزیزان باشد .

آیا با محصولات متنوع کرمانی آشنایی دارید ؟ در این مقاله بر آن شدیم تا گذری بر تاریخچه گز و سایر محصولات کرمانی داشته باشیم .

همان طور که مطلع هستید گز از تنقلات شیرین، معروف و سنتی ایران و سوغات اصلی استان اصفهان است. همچنین در همدان، چهارمحال و بختیاری، کرمان، فارس و یزد نیز تولید می‌شود. برای تهیه گز از شکر، سفیده تخم مرغ، مغز بادام و پسته و هل و گلاب استفاده می‌شود. برخی تولیدکنندگان گز از نوعی ماده به نام بادکا نیز استفاده می‌کنند که این ماده ارزش غذایی آن را پایین  می­آورد .

گز کرمانی اصفهان جزو قدیمی ترین برندهای تولید گز در شهر اصفهان است  و تاریخچه به وجود آمدن گز کرمانی به سال 1281 هجری شمسی بر می گردد. در آن زمانی فردی به نام میرزا عبدالحسین کرمانی گز کرمانی رو در شرایطی به وجود آورد که اوضاع اقتصادی مردم هم چندان مناسب نبود. عبدالحسین کرمانی به واسطه ی اعتباری که از پدربزرگ خود که تاجر پنبه بود، انصافی که داشت و رفت و آمدی که با باغداران پسته در کرمان داشت توانست اقدام به تولید گز ی به نام گز کرمانی در اصفهان بکند.گز کرمانی در طول این سال ها حتی در دوران جنگ جهانی که قحطی آمده بود کیفیت خود را از دست نداد و متفقینی که در ایران و اصفهان حضور داشتند گز کرمانی را به عنوان سوغات ایران و سوغات اصفهان به کشور خود می بردند.در حال حاضر گز کرمانی اصفهان جزو با کیفیت ترین گزهای اصفهان است که توانسته است رضایت مصرف کنندگانش را به دست آورد. در سال‌های ابتدایی کیفیت گز اصفهان به شدت پایین آمده بود و گز در خطر فراموش شدن قرار داشت. میرزا حسین کرمانی و برادرانش با تاسیس گز کرمانی کیفیت تولید گز را بالا برده و گز اصیل اصفهان را با کیفیت مثال زدنی و عالی به صحنه بازگرداندند. صداقت و درستکاری این سه برادر همیشه زبانزد بود. آنها این درستکاری را در تولید گز و سوهان اصفهان به کار گرفتند و نتیجه‌ی خوبی هم گرفتند. نتیجه‌ این بود که گز اصفهان، نه تنها در مهمانی‌ها و جشن‌های خانوادگی که در همه‌ی مناسبت‌ها و همایش‌های ملی، قسمت اصلی و مهم پذیرایی‌ها شد.

گز کرمانی به مرور زمان با تکیه بر تجربه‌های قبلی و پشتکار و با پشتوانه‌ی صداقت و درستکاری بی‌نظیرش، صنعت گزسازی را به‌روزرسانی کرد و با این کار، روش‌های سنتی گزسازی به شیوه‌های صنعتی نوین تبدیل شد. در این مرحله، گز کرمانی کارگاه‌های تولیدی گزسازی را به شهرک صنعتی جی اصفهان منتقل کرد و با این کار توانست سیستم‌های تولید را بهبود ببخشد.

گز کرمانی در کنار به‌روز کردن ماشین آلات و ابزار تولید ، از آزمایشگاه‌های کیفی و کارشناسان زبده بهره برد تا کیفیت و کمیت تولید گز را باز هم بالاتر ببرد. این مجموعه تولیدی سیاست بهبود هر چه بیشتر تولیدات و بالا بردن تنوع محصولات را در چشم‌انداز تحقیق و توسعه‌ خود قرار داده است و در این راستا موفق شده است انواع گواهینامه‌های استاندارد ملی و بین المللی را به دست بیاورد.اکنون گز کرمانی به عنوان یک محصول نمونه و منحصر به فرد و با کیفیت، نه تنها در ایران، بلکه در سراسر دنیا شناخته شده است. این گز همه جا به عنوان یک محصول خوب، شیرین، خوشمزه، سالم و مقوی مطرح شده است و استفاده از انگبین‌های گیاهی که حاصل گونه‌های مختلف طبیعی هستند، جذابیت بیشتری برای مشتاقان گز فراهم کرده است. امید داریم گز کرمانی با کمک مصرف‌کنندگان عزیز خود، موفقیت‌های بیشتری پیدا کند.

بیش از ۹۰درصد گز کشور در اصفهان تولید می‌شود. هم‌اکنون نزدیک ۴۵۰ واحد تولیدی در اصفهان به تولید گز مشغول هستند. و سالانه حدود ۶۵۰ هزار تن گز در اصفهان تولید می‌شود. علی‌رغم آنکه «گز اصفهان» از محصولاتی است که به عنوان یکی از اولین صادرات ایران از اصفهان، در زمان آقامحمدخان قاجار به جهان عرضه شد، اما جهت حمایت از صادرات این محصول، برند «گز اصفهان» در سازمان جهانی مالکیت فکری ثبت شده‌است.

شعبه ی اصلی گز کرمانی خیابان عبدالرزاق اصفهان است. البته در حال حاضر گز کرمانی اصفهان در خیابان چهارباغ بالا اصفهان و فرودگاه شهید بهشتی اصفهان هم شعبه های فروش دارد.

امیدواریم خواندن این مطلب در سوغاتخانه برای شما سوغاتخانه ای عزیز مفید باشد .

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط
سلام ✋
جواب سوال هاتون را می تونید در زیر پیدا کنید در غیر اینصورت از ما بپرسید ، ما همیشه به سوالاتتون جواب می دیم 😌

جواب سوال اول

جواب سوال

جواب سوال

جواب سوال

جواب سوال