معرفی پشمک شیرینی اصیل ایرانی

پشمک

یکی از به یاد ماندنی ترین و خوشمزه ترین تنقلات موجود در بازار، پشمک است. احتمالا شما خواننده عزیز این متن ، این خوراکی لذیذ را بیشتر در پارک‌ها ، شهربازی‌ها و مکان‌های تفریحی که محل بازی کودکان است زیاد مشاهده کرده‌اید و یا در ایام کودکی خود خاطره ی پشمک های خوشمزه را در ذهن دارید .

پشمک ایرانی نوعی شیرینی می باشد که از ترکیب آرد ، شکر، روغنهای گیاهی، هل، وانیل، پودر کاکائو، زعفران و افزودنی های دیگر تولید می شود و بافت آن به صورت الیافی و رشته های باریک است که به راحتی در دهان قابل حل و هضم است. نوع مشابه این شیرینی که در کشور آمریکا تولید می شود به نام Cotton Candy شناخته می شود.

برخی تاریخ ورود پشمک به ایران را بعد از جنگ جهانی دوم گمان می کنند. لرستان و شهر بروجرد اولین استانی بودند که تولید پشمک را در ایران آغاز کردند و سپس کارگاه‌هایی جهت تولید پشمک شروع به کار نمودند. بعد‌ها تولید پشمک به شهر‌های دیگر از جمله یزد رسید و یزد به یکی از تولید کننده‌های اصلی پشمک در کشور تبدیل شد به طوری که امروزه پشمک را به عنوان یکی از سوغات اصلی شهر یزد می‌شناسند. این شیرینی خوشمزه امروزه به صورت عمده در شهرهای تبریز و یزد تولید می شود و از سال 1295 شمسی در شیرینی فروشی به نام حاج خلیفه رهبر تولید می شود .

هرچند تاریخچه استفاده از این شیرینی در ایران به طور دقیق مشخص نیست اما در اشعار بُسحق اَطعمه شیرازی شاعر قرن نهم هجری به پشمک اشاره شده است که مشخص می شود از حدود ششصد سال پیش این شیرینی در میان خوراکی های ایرانی موجود بوده بوده است.

میکشد کشکک بچربی هر زمان مشتاق را                  می برد پشمک بشیرینی دل عشاق را

همانگونه که ملاحظه کرده اید پشمک به شکل‌های مختلفی در ایران تولید و مصرف می‌شود.  پشمکهای چوبی و لقمه‌ای از متداول‌ترین نوع‌های پشمکی هستند که در اکثر کارخانه های ایران تولید و در بازار عرضه می‌شوند. از دیگر کارخانه های معروف که امروزه به تولید این محصول می پردازند می توان کارخانه های حاج عبدالله و باخیش را نام برد که هر دو در شهر تبریز می باشند و برای تهیه این پشمک های خوشمزه کافیست با سوغاتخانه تماس بگیرید .

در کنار تمام خوشمزگی های این شیرینی و استفاده از آن در میان وعده ها یا میهمانی ها ، از یک نکته نباید غافل شویم که پشمک حاوی مواد قندی است و برای مبتلایان به دیابت ضرر دارد و همچنین ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد. پس پشمک و سایر خوراکی های حاوی قند را متناسب با بدن خود مصرف نمایید و از استفاده بالا پرهیز کنید و پس از مصرف جهت جلوگیری از پوسیدگی دندان های خود را مسواک نمایید .

با  ما در سوغاتخانه در تماس باشید.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط
سلام ✋
جواب سوال هاتون را می تونید در زیر پیدا کنید در غیر اینصورت از ما بپرسید ، ما همیشه به سوالاتتون جواب می دیم 😌

جواب سوال اول

جواب سوال

جواب سوال

جواب سوال

جواب سوال