پولکی سوغات خوشمزه اصفهان

پولکی سوغات اصفهان

سلام دوستان عزیز سوغاتخانه

در راستای معرفی سوغات خوراکی و خوشمزه ی استان اصفهان اینبار نوبتی هم باشه ، نوبت معرفی پولکی خوشمزه ی اصفهانه . امروز با تهیه این نوشته که در ارتباط با مراحل تهیه پولکی ، ارزش غذایی آن و تاریخچه ی آن هست تصمیم داریم تمام مطالب مربوط به این آبنبات خوشمزه ارو به صورت یک جا به شما همراهان عزیز سوغاتخانه تقدیم کنیم .پس در ادامه با ما همراه باشید :

امروزه در منزل اکثر شهروندان اصفهانی علاوه بر قندان با حبه‌های قند، قندانی پولکی نیز وجود دارد، جالب است بدانید این شیرینی سنتی اصفهانی‌ها که طرفداران زیادی دارد در فهرست میراث معنوی کشور نیز به ثبت رسیده است . پولکی یکی از انواع شیرینی خوشمزه ی اصفهان به حساب می آید که به عنوان یک سوغات مخصوص اصفهان نیز شناخته شده است و همچنین در استان های دیگری که از لحاظ شرایط آب و هوایی مشابه استان اصفهان هستند تولید می گردد. .در واقع پولکی نوعی آبنبات می باشد که به خاطر شباهت فراوان آن به سکه، در زمان قدیم به آبنبات پولکی معروف بوده است. ولی به مرور زمان این اصطلاح کوتاه شده و به پولکی تبدیل گردیده است. پولکی را از مواد مختلفی مانند: شکر، آرد، آب و افزودنی های مختلف تولید می کنند . پولکی اصفهان، دارای طعم های مختلفی است. برخی از این طعم ها در ذیل آمده است :

•         پولکی لیمو عمانی

•         پولکی با طعم عسل

•         پولکی کنجدی

•         پولکی زنجبلی

•         پولکی نارگیلی

•         پولکی نعنایی

•         پولکی زعفرانی

•         و …

و به خاطر همین طعم های متفاوت است که این شیرینی خوش طعم را از حالت یکنواختی خارج کرده است و خریدار می تواند این آبنبات خوشمزه را با طعم دلخواه خود تهیه کند. البته این را هم بگوییم که پولکی های بدون قند و رژیمی نیز وارد بازار شدند و برای افرادی که از بیماری دیابت رنج می برند، می تواند مفید باشد. پولکی های رژیمی را می توانید در سوغاتخانه تهیه نمایید. همچنین با توجه به اینکه معمولا پولکی با چای مصرف می شود ، باور عمومی ‌بر این است که آسیب کمتری به دندان‌ها وارد می شود (البته اگر جویده نشود) و به علت شیرینی کمتر، برای بدن کم ‌زیان‌تر است.

میزان کالری و ارزش غذایی

چای را می‌توانید به جای قند با پولکی صرف کنید. پولکی دارای کلسترول، چربی اشباع و سدیم بسیار کمی بوده و شیرینی آن نسبت به قند کمتر است، ولی طعم مطلوب آن ممکن است باعث تشویق شما به استفاده بیشتر آن شود. در هر حال ۱۰۰ گرم پولکی ۳۱۳ کالری دارد و ارزش غذایی آن در ادامه ی مطلب ارائه شده است:

ارزش غذایی ۱۰۰ گرم پولکی

چربی کل ۱.۷ گرم -کلسترول ۰ گرم -کربوهیدرات ۷۵.۷ گرم -سدیم ۲ میلی گرم – قند ۷۴.۷ گرم – پروتئین ۰.۶ گرم

طرز تهیه پولکی

پولکی اصفهان یکی از فراورده‌های جانبی تولید نبات است که از شیره‌ی به جا مانده از نبات درست می‌شود. برای تهیه پولکی اصفهان، شیره نبات با سرکه مخلوط شده و در دمای بالای ۱۶۰ درجه سانتی‌گراد جوشانده می‌شود. سپس بر روی سینی‌های بزرگی ریخته شده و طعم دهنده‌های مختلفی، چون عسل، نارگیل، لیمو عمانی و زنجبیل به آن افزوده می‌شود. در مرحله بعد مواد را آنقدر ورز می‌دهند تا مانند خمیر شود و قبل از سرد شدن خمیر، آن را در زیر غلطک مخصوص پولکی پرس می‌کنند تا به شکل دایره یا بیضی درآید. درست کردن پولکی اصفهان در خانه، به همین سادگی است.اگر قصد آن را دارید که پولکی را در خانه تهیه نمایید این نکته ی بسیار مهم را فراموش نکنید که اگر پولکی کم بجوشد رس نمیکند و خودش را نمیگیرد و اگر زیاد بجوشد پودر میشود.

مواد لازم برای دستور پخت پولکی اصفهان

شکر ۱+۱/۳ پیمانه

آب ۱/۲ پیمانه

سرکه سفید ۸-۹ قاشق غذاخوری

زعفران ساییده ۱/۴ قاشق چایخوری

کنجد ۱ قاشق غذاخوری

۱/۴ قاشق چایخوری زعفران سائیده را در ۳-۲ قاشق غذاخوری آب جوش ریخته و دم بگذارید. آب را در یک شیرجوش دسته دار ریخته و روی حرارت قرار دهید تا به جوش آید، سپس شکر، سرکه و زعفران دم کرده را به آن اضافه کنید و اجازه دهید روی حرارت ملایم، شکر در آب حل شود. حین حرارت دادن، به هیچ وجه مخلوط آب و شکر را با قاشق هم نزنید، بلکه دسته شیرجوش را گرفته و به صورت دورانی بچرخانید تا شکر در آب حل شود.اجازه دهید مخلوط آب و شکر ۲۰-۱۵ دقیقه بجوشد تا قوام آید، سپس کنجد را به آن اضافه کنید و ظرف را بچرخانید تا کنجد در آن پخش شود.اجازه دهید مواد ۵ دقیقه دیگر بجوشند تا به رنگ کاراملی درآیند.

مقداری آب یخ، کنار دست خود قرار دهید و کمی از مایه پولکی را در آن بریزید، سپس با دندان تست کنید. اگر مایه پولکی ترد و شکننده بود، آماده است و باید از روی حرارت برداشته شود، ولی اگر به دندان بچسبد باید حرارت بیشتری ببیند تا آماده شود.کف یک سینی را با فویل بپوشانید و پس از آماده شدن مایه پولکی، آن را به صورت داغ و با قاشق، به صورت سکه‌های کوچک روی فویل بریزید.اگر مایه پولکی به غلظت مناسب رسیده باشد، هنگام ریختن روی فویل پخش نمی‌شود؛ اگر مایه روی فویل روان شد، دوباره روی حرارت قرار دهید تا غلیظتر شود. پس از اینکه پولکی‌ها کاملا سرد شدند، آن‌ها را از روی فویل جدا کرده و در ظرف دربسته نگهداری کنید. اکنون پوبلکی های شما آماده است . نوش جان نمایید .

امیدوارم از خواندن این مطالب در مجله ی سوغاتخانه لذت برده باشید .

بدرود  

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط
سلام ✋
جواب سوال هاتون را می تونید در زیر پیدا کنید در غیر اینصورت از ما بپرسید ، ما همیشه به سوالاتتون جواب می دیم 😌

جواب سوال اول

جواب سوال

جواب سوال

جواب سوال

جواب سوال