کام خود را با سوغات اصفهان شیرین کنید

سوغات شهر اصفهان

سلام به شما همراهان گرامی سوغاتخانه

نوشته ی امروز سوغاتخانه با هدف آشنایی بیشتر شما خوانندگان عزیز از شهر اصفهان و صنایع دستی و خوراکی این شهر زیبا تهیه شده است .استان اصفهان یکی از پهناورترین استان‌های ایران است و شهر اصفهان، مرکز این استان، مشهورترین جاذبه‌های گردشگری ایران را در خود جای داده است و از قطب های گردشگری به حساب می آید. بسیاری از گردشگران خارجی، ایران را به شوق دیدن این جاذبه‌ها برای سفر خود انتخاب می‌کنند و از هر گردشگر خارجی که بپرسید، حتما از اصفهان به‌عنوان یکی از شهرهای موردعلاقه‌اش یاد می‌کند .در ادامه نمونه هایی از سوغات اصفهان را برای شما به ارمغان آورده ایم .

سوغات خوراکی

گز

گز اصفهان، قدمتی طولانی و چند صد ساله دارد. قرن‌ها پیش، پادشاهان ایرانی، گز را به دیگر پادشاهان دنیا پیشکش می‌کردند. در واقع قدمت گز به ۴۵۰ سال پیش و به زمان سلطنت صفویان برمی‌گردد و مهم‌ترین سوغات اصفهان است. این شیرینی لذیذ، از ماده‌ای به نام گز انگبین تهیه می‌شود . گز انگبین درحقیقت ریشه گیاه درخت گز یا بته است. درخت کوهستانی گز در منطقه خوانسار و در دامنه کوه رشد می کند. در پست های قدیمی سوغاتخانه طرز تهیه گز برای شما توضیح داده شده است .

پولکی

بعد از گز، یکی از معروف‌ترین شیرینی‌ها و سوغاتی های خوراکی اصفهان، پولکی است. این محصول نه فقط بین گردشگران، بلکه بین اهالی شهر هم بسیار محبوب است. پولکی از خانواده  آب‌نبات است و چون ظاهری نازک و شفاف شبیه پولک دارد، به آن پولکی می‌گویند. پولکی با طعم‌های گوناگون تهیه می‌شود از جمله زعفرانی، پسته ای، نارگیلی، کنجدی، کاکائویی، لیموعمانی، نعنایی، عسلی و زنجبیلی.

نبات

نبات یکی دیگر از سوغاتی‌های اصفهان است که البته فقط مختص اصفهان نیست .نبات را می‌توانید به‌شکل نبات شاخه یا نبات چوبی خریداری کنید. برای اینکه به نبات‌ها عطر و طعم متفاوتی بدهند و در آن تنوع ایجاد کنند از مواد مختلفی استفاده می‌کنند. انواع نبات دارچینی، نعنایی، زعفرانی، زیره، لیمویی، آویشن و… در فروشگاه‌های اصفهان به فروش می‌رسد. نبات در شهرهای دیگری همچون یزد نیز تهیه می شود .

شیرینی کرکی

شیرینی کرکی از جمله سوغاتی های متفاوت و خوشمزه اصفهان است. طعم فوق العاده این شیرینیه دلچسب موجب شده است ، طرفداران بسیاری نه تنها میان مردم اصفهان بلکه گردشگران و مسافران این شهر دیدنی داشته باشد.

صنایع دستی

اصفهان، مهد صنایع دستی ایران است. صنایع دستی این شهر قدمتی طولانی دارند و نه‌تنها در ایران، بلکه در سراسر دنیا شهرت دارند. بهترین آثار هنری هنرمندان ایرانی را می‌توانید از میدان نقش جهان و از بازار قدیمی شهر اصفهان خریداری کنید. تنوع صنایع دستی در این شهر به‌قدری است که مطمئنا در بازار، سردرگم می‌شود. البته بسیاری از این هنرهای سنتی در اکثر شهرهای ایران رواج دارند. در ادامه با چند مورد از آن‌ها آشنا می‌شویم.

میناکاری

اصفهان زادگاه هنر زیبای میناکاری است. این هنر، امروزه به یکی از مهم‌ترین صنایع دستی اصفهان تبدیل شده است و رونق زیادی دارد. گردشگران داخلی و خارجی از این هنر زیبا استقبال می‌کنند و اشیای زیبای میناکاری شده را به‌عنوان هدیه و سوغات خریداری می‌کنند. رنگ لاجوردی و نیلی چشم نواز به کار رفته در ظروف مینا نقش بسیاری در جذابیت این هنر دارد .میناکاری عبارت است از هنر تزیین وسایل عموما فلزی با مواد رنگی. البته غیر از انوع ظروف فلزی از جنس طلا، نقره، برنج، مس و برنز از میناکاری برای تزیین انواع ظروف سفالی و چینی هم استفاده می‌شود

خاتم کاری

خاتم‌کاری یکی دیگر از صنایع دستی و هنرهای دیدنی اصفهان است که توسط هنرمندان ماهر اصفهانی و در صنعت چوب مورد استفاده قرار می‌گیرد. هنر خاتم‌کاری غیر از اصفهان، در شیراز هم رایج است و اصل آن در آباده است و قدمت آن به دوران صفویه برمی‌گردد. این هنر عبارت است از کنار هم قرار دادن قطعات کوچک و مثلثی شکل چوبی برای ایجاد اشکال هندسی زیبا. در خاتم‌کاری از موادی مانند استخوان شتر یا اسب، فلز طلا، نقره، آلومینیوم و برنج و چوب‌های آبنوس، عناب، نارنج، فوفل و … استفاده می‌کنند

پارچه های قلمکار

پارچه‌های قلمکاری شده را می‌توان هنر چاپ روی پارچه نام‌گذاری کرد که به‌وسیله قالب‌های چوبی آماده روی پارچه‌های مختلفی چون کتان، کرباس و در رنگ‌های مختلف کوبیده می‌شود و پارچه‌های فوق‌العاده زیبا، جذاب و در عین حال ساده را پدید می‌آورد که می‌توان یک سوغات خوب از سفر به اصفهان باشد.

کاشی‌سازی

قدیمى‌ترین کاشى‌هاى موجود در اصفهان، کاشى‌‌هاى فیروز‌ه‌رنگى است که کتیبه‌هاى تاریخى مناره‌هاى دوره‌ی سلجوقى با آن‌ها آراسته شده است. در اصفهان علاوه بر کاشى‌هاى هفت رنگ و معرق ظروف کاشى، ‌ گلدان و اشیای مختلف دیگر با نقوش مختلف ساخته مى‌شوند که عموما جنبه‌ی صادراتى دارند.ظروف آبى با نقش سیاه‌قلم شهرضا شهرت فراوان دارند.

و در انتها با سوغاتخانه ،سوغات اصفهان را به منزل خود بیاورید .

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط
سلام ✋
جواب سوال هاتون را می تونید در زیر پیدا کنید در غیر اینصورت از ما بپرسید ، ما همیشه به سوالاتتون جواب می دیم 😌

جواب سوال اول

جواب سوال

جواب سوال

جواب سوال

جواب سوال